zondag 27 augustus 2017

On the road again

Ruim 2 maanden, een vakantie, een rug, en ca 700 km na de pollerervaring.

Voor het eerst in lange tijd weer eens een langere tocht gemaakt. Het intussen bekende traject van Scheerwolde naar Leiderdorp.
Het was vandaag, zondag, prachtig weer. zwakke NW wind, overwegend licht of onbewolkt, ca 25 gr, dus wel wat warm. Omdat ik een week geleden finaal door mijn rug was gegaan, (1 dag volstrekte immobiliteit, maar snel verbeterend)  was ik wel benieuwd of ik een langere tocht zou kunnen volhouden. dat bleek prima te gaan, alleen het in en uit stappen ging nog wat moeizaam.
Scheerwolde - Ketelbrug: een prachtig traject door weids agrarisch land, met brede stille fietspaden en wegen, Ketelbrug - Lelystad over de Houtribdijk: ook byzonder: fietspad, dijk, water, dat is het wel 25 km lang. De passage Lelystad verliep vlekkeloos. Ik kan nu uit mijn hoofd de route rijden, zonder over de kinderkopjes te gaan, zonder slalommen door woonwijken, overwegend via mooie fietspaden. Bij het Batavia-centrum lag nog een mooi oud zeilschip, waar je zo als passagier mee zou willen.
Lelystad-Hollandse brug over de Oostvaardersdijk: ook een prachtig stuk heerlijk doorrijden. veel fietsers, wielrenners en e-bikers, en 2 handligfietsers. onderweg even gepauzeerd bij een mobiele snackcar op de dijk. en gepraat met 2 andere fietsers. natuurlijk over de mango, maar ook over hun toeren. ze kwamen uit Amersfoort, en 1 van de 2 had gisteren nog een rondje IJsselmeer van 328 km gereden. Petje af. Na deze gezellige stop dus door naar de Hollandse brug, en hoera, ik kon weer als vanouds de dijk helemaal volgen, via een nieuw fietspad bij het Almeerderstrand. De passage Hollandse burg naar Hakkelaarsbrug gaat ook veel makkelijker dan vroeger, toen je 2 klimmetjes moest maken, en nu nog maar 1. Via Weesp naar Driemond. De brug over het AR kanaal bleek afgezet, dus vandaar een ommetje om de noord om in Driemond te komen, en toen een heerlijk stuk langs het AR kanaal, tot de afslag naar Baambrugge. Via Vinkeveen, Mijdrecht, Ter Aar naar Hoogmade. Daar bleek hert fietspad langs de N446 ook afgezet. Dat betekende dus via het smalle pad van de Ruige Kade. Om de vele fiets-tegenliggers niet helemaal in het harnas te jagen, reed ik grotendeels half in het hoge gras van de berm.
Al met al was dit weer een heerlijk fietsdagje.

Tja, en het pollervervolg: fysiek heb ik er een op dit moment nog steeds af en toe gevoelige hak aan over gehouden. De reparatiekosten bij VM vielen mee. En de gemeente Den Haag heeft de aansprakelijkheid afgewezen. Waar ik weer bezwaar tegen heb gemaakt. Voornaamste aangevoerde reden: het waarschuwingsbordje toont een auto die door de poller wordt opgetild. Daarmee was het bordje voor mij niet interessant.

2 opmerkingen:

  1. Ik heb je inderdaad zien rijden ter hoogte van Almere, ik was verrast dat het een Mango bleek te zijn want die zie ik niet veel meer. ( je denkt van veraf automatisch "Strada" )

    Jammer genoeg vanuit de auto en niet de Quest :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hé wat leuk, een reactie (de 1e!). Moet op de Oostvaardersdijk geweest zijn. Volgende keer even toeteren en zwaaien als dat kan.
    De Mango bevalt nog steeds prima. Volgens VM moet hij nog jaren mee kunnen, al was dat een inschatting gemaakt vóór het pollerincident. Daarna piept en kraakt het wel wat meer allemaal, dus helemaal zeker ben ik niet meer. Voor mij, die nooit in Strada, Quest o.i.d heeft gefietst is dit nog steeds een of de topfiets. Snel, wendbaar, handig in de stad en de nauwe achterom dus, en het geeft wel een ontspannen gevoel dat je niet meer op een krasje of deukje meer of minder hoeft te kijken. Dus als het mee zit, zie je me nog wel eens rijden.

    BeantwoordenVerwijderen