zaterdag 15 augustus 2015

Scheerwolde - Leiderdorp

Vandaag moest ik weer terug. Maandag weer aan het werk. Zondag om thuis wat dingen te doen die gedaan moeten worden. Met de heenreis van een week nog in het geheugen zag ik er wat tegen op. De weersverwachting was ook niet hoopgevend. Ik heb een track gekozen via de Oostvaardersdijk. Toch weer om goed te kunnen doorfietsen. Een route via Harderwijk en zo, is iets voor als ik nog eens 2 dagen wil spenderen. Afijn, om 7.30 stap ik in de Mango, met een vuilniszak om me heen tegen de regen. En, tegen alle verwachting in, gaat het fietsen heerlijk. Op straat is het nog heerlijk rustig, de atmosfeer is koel en fris, maar niet koud. De Steenwijkerweg fietst lekker rechtuit, en links en rechts heb je mooi uitzicht. In Ens kan ik de vuilniszak afdoen, en het schuimdeksel in het vooronder plaatsen omdat het droog is, en af en toe een zonnetje doorpiept. Het wegdek is prima. Om 12.15 ben ik bij de Ketelbrug. Aan het strandje stap ik even uit, en ga een stukje zwemmen, omdat ik al best warm ben geworden.
Verkwikt ga ik onder de Ketelbrug door, en dan volgt het stuk langs het IJsselmeer, met links de dijk, en de schapen, en rechts het water en de windmolens, Er zijn weinig fietsers onderweg. Dan draai ik het fraaie Zuigerplaspark in in Lelystad, via de buitenwijken van Lelystad, groen en rustig, en ga onder het Bataviagebeuren naar de Oostvaardersdijk.
Ook dit rijdt weer heerlijk. Links de plassen, rechts het IJsselmeer. De dijk zelf rijdt rustig en ongestoord.
Helaas hoor ik intussen een geratel, en voel ik dat de ketting niet lekker loopt. Ik stop. Denk dat het komt doordat de kettingkappen wat verschoven zijn door de bagage en nu tegen de ketting aanlopen.
Dus herschikken. Dit blijkt niet afdoende, maar ik fiets door. Later als het nog erger wordt, en ik beter kijk, zie ik dat de kettingbuis door is, en ook is verschoven, en de ketting zich behoorlijk in het stoeltje heeft gezaagd. Maar dan ben ik al bij Ter Aar, is het kwaad al geschied. Door deze perikelen gaat het niet hard. Na de dijk en de Hollandse Brug, over de A1 (enorme file), en nu eens niet rechtsaf naar Weesp, maar rechtdoor via het Naardermeer en de Ankeveense plassen. Leuk slingerwegje door mooi natuurgebied. Na Nederhorst den Berg weer een mooi stuk langs de Wijde Blick, en dan via de  Vinkeveenseplassen. Ook het laatste stuk vanaf Mijdrecht is mooi, door het Groene Hart. Wederom schakel ik een keer te ver door van 2 naar 3, maar nu krijg ik het snel weer in orde. Mede omdat ik gelijk stop met trappen, en zo de boel niet vasttrap. Het weer heeft zich prima gehouden eigenlijk, al met al een heerlijke fietsdag.
Nu eens kijken of ik de fiets nog rijdbaar kan houden tot het volgende Velomobielbezoekje.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten