zaterdag 14 mei 2011

APK Velomobiel: Den Haag - Lage Vuursche - Dronten- Leiderdorp

Ik heb de Mango nu ruim 2 jaar, en het is tijd voor het 2e jaarlijkse onderhoud. Dat betekent een retourtje Dronten. Op 1 dag heen en terug is me te ver, dus doe ik het in 2 dagen. Ik vertrek om 17.00 uit Den Haag, en volg de route die ik via de planner van de Fietsersbond op de Etrex heb gezet. Die voert langs de fietssnelweg langs de A12. Een fantastisch mooi en snel pad, glad asfalt. Bij Zoetermeer zijn ze helaas bezig met onderhoud en moeten fietsers een omleiding volgen. Omdat de werklui al gestopt zijn, gok ik er op dat ik er toch langs kan, en dit blijkt goed te kunnen. Op slechts 1 plaats moet ik er uit klimmen. Het is niet zo zeer dat ik geen omleiding wil volgen als wel dat ik niet graag wil afwijken van de geplande route.
Bij Reeuwijk buig ik af in zuid-oostelijk richting. Leuk fietswegje over smalle wegjes in een waterrijk gebied, met veel groene grasvlaktes. Echt een groene hart route. In Woerden draai ik een paar rondjes voor het station voordat ik de fietstunnel onder het spoor ontdek. Het vergt de nodige vaardigheid om de track foutloos te volgen, zeker als er lussen in zitten. Utrecht passeer ik aan de Noordkant, bij Maarssen. Dan volgt een stuk dat ik vanuit het vrijwilligerswerk voor Natuurmonumenten, bij Tienhoven, goed ken. Maarseveen, Westbroek.


En dan naar Maartensdijk. Vlak na Maartensdijk blijkt de track opeens te stoppen. Gelukkig had ik van de camping een waypoint gemaakt, zodat ik me geen zorgen hoef te maken te moeten zoeken. Toch weet ik in Lage Vuursche ipv de camping eerst nog een bungalowpark op te rijden, vanwaar ik echter naar de 100 m. verder gelegen camping (Farm Eterna). De 'natuurcamping' ligt midden in het bos. En er zijn tal van vogels. Ik kan gaan staan waar ik wil, ik kies een plek aan de rand die me het rustigst lijkt. Al met al een erg leuke camping, stijlvol, prima voorzieningen, en met zeer vriendelijke beheerders. De tent staat snel, ik neem een douche, kan nog een kop thee bestellen bij de receptie, eet wat brood, en bel dan Wilma. Die hoort via de mobiel het achtergrondkoor van de vogels.


Ik duik vroeg de slaapzak in. De nacht is wat onrustig. Omdat ik geen matje bij me heb, en de grond toch nog koud is, heb ik het niet echt lekker warm en word regelmatig wakker. Ook is de grond wat hard. Geen echt zachte bosmosgrond. Mede een reden waarom ik al vroeg eruit ga, 5.45 en omdat ik geen gasje bij me heb, ben ik ook snel onderweg. Dan volgt een prachtig stuk door de bossen.
Bij Nijkerk steek ik het Veluws Randmeer over. Weer eens iets anders dan via de Hollandse Brug. Dan volgt een leuk fietspad door het bos. Via Zeewolde en Biddinghuizen ga ik naar Velomobiel.nl waar ik om 9.00 aan kom. Aanwezig zijn Theo, Jan, Ymte en ?. Later komt Allert met zijn motor.
Ik lig lekker buiten in de zon, terwijl Jan met de fiets bezig is. Om 10.00 is er koffie, en om 11.00 zijn de werkzaamheden klaar. Ik rijd wat proefrondjes, en merk dat het sturen, remmen, en schakelen nu weer ok gaan, en ga huiswaarts via de bekende route langs Rietweg, Vogelweg, Weesp, Abcoude, (toch weer eerst fout naar rechts gegaan), Waver, pontje, Uithoorn (koffie bij de oude herberg), Langeraar.

17.45 terug. Geen snelle rit, maar meer zat er ook niet in. Ik merk dat hoe langer de tocht duurt, hoe lager de kruissnelheid wordt.

Hier staat de gevolgde route:

Jaarlijks onderhoud Mango


EveryTrail - Find the best hikes in California and beyond

Geen opmerkingen:

Een reactie posten